Vinterdäck: den ultimata guiden

Underhåll
30 aug. 2023
|
6 min

Dagarna blir allt kortare och temperaturen sjunker. Plötsligt är det dags att börja fundera över att byta till vinterdäck på bilen. I vår del av världen är dessutom vinterdäck inte bara en rekommendation, utan såväl en nödvändighet som en lagstadgad skyldighet.

I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta om vinterdäck!


Lär dig mer om:

  • Lagar och regler
  • Vilka datum som gäller för vinterdäck
  • Dubbdäcksförbud
  • Skillnaden mellan olika typer av vinterdäck
  • Vad man ska tänka på vid val av vinterdäck


Visste du att...?
Sommar- och vinterhjul ingår alltid när du köper en bil från oss på Carla!



Varför är vinterdäck viktiga?


Vinterdäck är specifikt utformade för att ge ett optimalt grepp och stabilitet på kalla och hala vägunderlag.

När temperaturen sjunker under 7 grader Celsius, börjar sommar- eller allrounddäck förlora sitt grepp på vägen, vilket kan leda till direkt livsfarliga situationer. Vinterdäck däremot är tillverkade av en särskild gummiblandning som förblir flexibel även vid låga temperaturer. Denna flexibilitet möjliggör bättre kontakt mellan däcket och vägen.

Med vinterdäck får du både en bättre bromsförmåga och möjlighet att manövrera bilen på isiga och snöiga vägar.


Hur fungerar vinterdäck?


Vinterdäck är utrustade med unika mönster och djupa fåror som är utformade för att avlägsna slask, snö och is från däckytan.

Enkelt förklarat så skapar mönstret fler kontaktpunkter mellan däcket och vägen. Det förbättrar, i sin tur, greppet och minskar risken för halka.

Många vinterdäck har dessutom lameller – små snitt i däckets mönsterblock – som ger extra flexibilitet och grepp på isiga ytor.



Vinterdäck datum: lagar och regler 2023


Som du säkert redan vet så är det obligatoriskt att i Sverige köra med vinterdäck delar av året. Datumen bestäms av Transportstyrelsen som kräver att bilen du kör ska ha vinterdäck mellan den 1 december 2023 och 31 mars 2024. Skulle det vara vinterväglag redan innan den 1 december så är du dock skyldig att byta däck redan innan det datumet.

Om vi vänder på frågeställningen så får du som tidigast byta till dubbdäck den 1 oktober 2023, och dom ska vara bortplockade senast den 15 april 2024. Men precis som tidigare nämn kan dessa datum justeras om vinterväglag kommer tidigare eller dröjer sig kvar längre.

Det är i princip alltid en dålig idé att vänta till sista minuten med att byta till vinterdäck - dels händer det relativt ofta att vinterväglaget kommer tidigare och dels brukar verkstäder vara väldigt uppbokade i slutet av november och början av december.

För att sammanfatta:

  • Det är krav på vinterdäck 1 december till 31 mars.
  • Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april.

För tydlighetens skull kan det även vara värt att nämna att samma regler och datum gäller i hela landet, oavsett om du bor i Ystad eller Haparanda.



Vad man ska tänka på vid val av vinterdäck


Förutom att ha koll på olika datum och regler är det även viktigt att förstå skillnaden mellan olika typer av vinterdäck, och deras respektive användningsområden.



Olika typer av vinterdäck


När det gäller vinterdäck finns det två huvudtyper att välja mellan: dubbdäck och dubbfria (odubbade) vinterdäck. Båda har sina fördelar (och nackdelar) och är anpassade för olika typer av vinterförhållanden. Valet mellan dem beror framför allt på dina körbehov och vägförhållandena där du bor.



Dubbdäck


Dubbdäck är utrustade med små metallpiggar som sticker ut från däckets yta. Dessa ger extra bra grepp på isiga vägar genom att göra det möjligt för däcken att bryta genom islagret och få kontakt med den underliggande vägen.


Fördelarna med dubbdäck inkluderar:

  • Ökat grepp på is: Metallpiggarna i dubbdäck ger ett överlägset grepp på isiga och hala ytor, vilket i sin tur minskar risken för sladd och olyckor.
  • Effektivt på kall asfalt: Dubbdäck fungerar även bra på kalla och torra asfaltsvägar.



Dubbfria vinterdäck


Dubbfria vinterdäck, även kallade odubbade vinterdäck eller friktionsdäck, är utformade med en speciell gummiblandning och ett mönster som är optimerat för öka greppet på snöiga och hala vägar. Tillskillnad från dubbdäck använder de sig alltså inte av metallpiggar.

Fördelarna med dubbfria vinterdäck inkluderar:

  • Tystare körning: Dubbfria däck ger en betydligt tystare och mer bekväm körning jämfört med dubbdäck, vilket kan vara fördelaktigt på längre resor och i tätbebyggda områden.
  • Mindre slitage på vägar: Eftersom dubbfria däck inte har metallpiggar, orsakar de vanligtvis mindre slitage på vägbeläggningen.
  • Mångsidighet: Dubbfria däck fungerar bra på snöiga, våta och isfria vägar, vilket gör dem till ett mångsidigt alternativ.



Dubbdäck vs friktionsdäck


Valet mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck beror på dina personliga preferenser och de specifika vägförhållandena där du kör.

Om du ofta möter isiga och hala förhållanden kan dubbdäck vara det bästa valet för maximalt grepp.

Å andra sidan, om du främst kör på snöiga eller våta vägar och värderar en tystare och mer komfortabel körning, kan dubbfria vinterdäck vara det mer lämpliga alternativet.

Det är viktigt att notera att vissa områden har lagar och regler som reglerar användningen av dubbdäck på grund av deras påverkan på vägbeläggningen.


Dubbdäcksförbud


Innan du väljer vilken typ av vinterdäck du ska använda, bör du undersöka de lokala reglerna och riktlinjerna.

Bor du exempelvis centralt i en av Sveriges större städer så kan det vara frustrerande att köra med dubbdäck, då relativt stora delar av innerstäderna förbjuder dubbdäckskörning.

I Stockholm är det förbjudet att köra med dubbdäck på Hornsgatan, Fleminggatan och delar av Kungsgatan.

Bor du istället i Göteborg så gäller dubbdäcksförbud på Frigatan och Odinsgatan.

I Uppsala råder det dubbdäcksförbud längst delar av Kungsgatan (mellan Strandbogatan och St Olofsgatan) och Vaksalagatan (mellan Storgatan och Kungsgatan).

I Malmö finns, åtminstone än så länge, inget förbud.

Skulle du trots allt köra med dubbdäck där det råder förbud riskerar du en böter på 1000 kronor.


Övrigt att tänka på vid val av vinterdäck

  1. Däckmärkning: När du köper vinterdäck, leta efter märkningen "M+S" (mud and snow) eller det alpina symbolet (ett berg med en snöflinga) på däcksidan. Detta indikerar att däcken är specifikt utformade för vinterförhållanden.
  2. Däckstorlek: Se till att välja rätt däckstorlek som passar din bils specifikationer. Att använda fel storlek kan påverka bilens prestanda och säkerhet.
  3. Väglag: Ta hänsyn till vilken typ av väglag du kommer att möta oftast. Om du främst kör på snöiga vägar kan dubbdäck vara ett bra val, medan dubbfria däck fungerar väl på både snö och isfria vägar.
  4. Kvalitet: Investera i högkvalitativa vinterdäck från pålitliga tillverkare. Dessa däck är utformade med avancerade material och teknologier för att ge optimal prestanda.

Underhåll av vinterdäck

  1. Lufttryck: Kontrollera regelbundet däckens lufttryck, då lågt tryck kan påverka greppet och bränsleeffektiviteten negativt.
  2. Lagring: När vintern är över, se till att rengöra och lagra dina vinterdäck på en sval och torr plats, skyddade från direkt solljus.
  3. Rotation: Rotera dina däck enligt tillverkarens rekommendationer för att förlänga deras livslängd och bibehålla jämn slitage.

Vanliga frågor


Vad händer om man kör med sommardäck på vintern?
Om du har sommardäck på din bil under vinterväglag och råkar ut för en olycka, kan det resultera i höga kostnader. Försäkringsbolaget kan täcka mindre av utgifterna och polisen har även befogenhet att utfärda böter.

Vad är minsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck?
Vinterdäck ska ha ett minsta mönsterdjup på 3 millimetern medan sommardäck ska ha minst 1,6 millimeter.

Varför får man inte ha dubbdäck på sommaren?
Att använda dubbdäck på sommaren är inte rekommenderat av flera skäl:

  1. Säkerhet: Dubbdäck är avsedda för vinterförhållanden med snö och is, där de ger ökat grepp och bromsförmåga. På torra eller våta sommarvägar kan dubbdäck ge sämre prestanda jämfört med sommardäck, eftersom de inte är utformade för dessa förhållanden. Bromssträckan kan förlängas och köregenskaperna kan påverkas negativt.
  2. Slitage: Dubbdäck har en speciell utformning med dubbar som är avsedda för snö och is. På torra och varma vägar kan dessa dubbar slitas snabbt och försämra däckens prestanda ytterligare.
  3. Miljöpåverkan: Dubbdäck genererar mer buller och slitage på vägarna än vanliga sommardäck. Dessutom slits vägytan mer av dubbdäck, vilket kan öka kostnaderna för vägunderhåll.
  4. Bränsleeffektivitet: Vinterdäck har högre rullmotstånd på grund av sin gummiblandning och mönster. Detta kan leda till ökad bränsleförbrukning under sommarförhållanden.
  5. Lagstiftning: I Sverige finns det specifika tidsperioder då användning av dubbdäck är tillåten. Att använda dem utanför dessa perioder kan leda till böter på upp till 1000 kr.

Får man blanda friktionsdäck med sommardäck?
Det är inte tillåtet eller rekommenderat att blanda friktionsdäck med sommardäck på samma fordon. Däck med olika egenskaper och mönster kan påverka fordonets stabilitet, grepp och köregenskaper på ett ogynnsamt sätt, särskilt under varierande väderförhållanden. För optimal säkerhet och prestanda bör du använda däck av samma typ och egenskaper på alla fyra hjul.

Kan man ha olika däck fram och bak?
Alla däck ska vara av samma typ. Relativt små skillnader i mönster eller konstruktion kan leda till drastiska skillnader i bilens köregenskaper, och vara direkt farligt.

Vilka däck slits mest fram eller bak?
Däckens slitage varierar mellan olika delar av bilen, och på en vanlig personbil är slitaget mest påtagligt på framdäcken. Av denna anledning är det alltid rekommenderat att placera de bästa däcken på baksidan av bilen. Annars kan greppet försämras, särskilt under utmanande väderförhållanden som snö, is eller regn.

Måste man köpa 4 nya vinterdäck?
Vårt förslag är att ersätta alla däck samtidigt för att konsekvent upprätthålla samma rullomkrets. Detta är särskilt viktigt på fyrhjulsdrivna fordon. Toleransen är en procent, och om felaktigt däcktryck används eller om däcken har olika nivåer av slitage som påverkar rullomkretsen, kan detta potentiellt sätta onödig belastning på fördelningslådan.

Hur ofta ska man pumpa bildäck?
Kontrollera däcktrycket minst en gång varje månad. Ett däck förlorar ungefär 0,1 bar i tryck varje månad. Den rekommenderade lufttrycksnivån för ditt fordon finns specificerad i bilens instruktionsbok och är gällande när däcken är kalla.

Sammanfattning


Att välja rätt vinterdäck är avgörande för att upprätthålla säkerheten och prestandan på vintervägarna. Dessa specialdesignade däck erbjuder överlägset grepp och stabilitet på isiga och snöiga underlag, vilket minskar risken för olyckor. Genom att välja rätt däckstorlek, typ och kvalitet samt genom att regelbundet underhålla dem, kan du njuta av en trygg och smidig körupplevelse under vintermånaderna.
Inlägget uppdaterades senast 30 augusti 2023

Våra elbilar till salu

Titta närmare på alla de elbilar och laddhybrider 
som just nu finns till försäljning. 
Kanske hittar du din nya drömbil redan idag?