Guide: Resa med hund i bilen – säkerhet, komfort och lagkrav

Tips
26 sep. 2025
|
5 min

Att bila med sin hund kan vara fantastiskt – hunden får följa med på äventyret! Men det ställer också krav på säkerhet och planering. I Sverige finns tydliga djurskyddsregler för hur hundar ska transporteras, och som ansvarig hundägare vill du såklart att din fyrbenta vän åker både tryggt och bekvämt.

I denna guide går vi igenom allt du behöver veta för att resa med hund i bil: lagar och regler i korthet, hur du väljer rätt säkerhetssystem (bur, sele eller galler), tips för att packa hundens utrymme säkert, hur du hanterar temperatur och ventilation (så att det varken blir för varmt eller kallt), råd mot åksjuka och stress hos hunden (inklusive träning och eventuella hjälpmedel), en plan för regelbundna raststopp som funkar för hunden, vad som gäller vid utlandsresor med hund (pass, avmaskning, färjeregler) och slutligen några saker att tänka på efter resan.

Lag & regler i korthet – detta säger lagen om hund i bil


Det första vi måste ha koll på är lagkraven. Jordbruksverkets regler är tydliga när det gäller hundtransport och de viktigaste kan sammanfattas så här:

  • Hunden får inte vara lös i bilen. Den måste antingen sitta i en transportbur, vara bakom ett fast galler eller använda en särskild hundsäkerhetssele som är fastspänd. Lösa hundar i bil är farliga projektiler vid krock – en 6 kg hund kan väga över 200 kg i en kollision i 50 km/h! Dessutom riskerar du böter (1500 kr) om hunden är lös.
  • Ingen permanent förvaring i bilen: Hunden får tillfälligt lämnas i en bil högst 3 timmar när bilen är stilla. Du får alltså inte använda bilen som hundrastgård under arbetsdagen eller liknande. Under dessa 3 timmar måste också temperaturen vara acceptabel (se nästa punkt).
  • Temperaturkrav: Det är förbjudet att lämna hunden utan tillsyn om det kan bli kallare än –5 °C eller varmare än +25 °C i bilen. Redan vid måttliga utomhustemperaturer kan det snabbt bli farligt varmt inne i en parkerad bil (studier visar t.ex. att vid +20 °C ute kan bilens innetemp nå 40–50 °C på en halvtimme). Så lagen sätter +25 °C som maxgräns – över det är det djurplågeri att lämna hunden i bilen.
  • Rastning och vattning: Vid resa ska du erbjuda hunden paus för rastning och vatten minst var 6:e timme. Hunden ska också få mat minst var 24:e timme (om ni reser riktigt långt). I praktiken bör man förstås stanna oftare (mer om det i rastavsnittet).
  • Säker last: Om hunden sitter i bagaget bakom galler måste du se till att ingen last kan ramla på hunden vid inbromsning. Tunga saker ska surras eller placeras lågt. Hunden själv ska också skyddas – en hund bakom endast ett nät/flygande galler är inte säkrad, så helst kombinerar man galler med en fast förankrad bur eller sele.
  • Transportburars utrymme: Buren ska ge hunden möjlighet att stå upp, vända sig om och ligga naturligt. Det finns rekommenderade minimimått (Längd = hundens längd * 1,10; bredd = hundens bröstbredd * 2,5; höjd = hundens mankhöjd). Trånga burar är inte ok ens för kort tid.
  • Ingen hund i knät eller löst i famnen: Utöver att det är farligt, är det i praktiken förbjudet eftersom hunden inte är säkrad. Polisen kan ge böter om de ser det. Hunden ska aldrig sitta på ett säte utan sele eller i förarens knä.

I korthet: säkerhet först! Föraren ansvarar för att hunden sitter säkert och inte far illa under transporten. Bryter man mot reglerna riskerar man inte bara böter utan i värsta fall åtal för djurplågeri om hunden skadas av ens slarv.

Välj rätt skyddssystem – bur, sele eller lastgaller?


Så hur ska du rent praktiskt spänna fast din hund? Det finns tre huvudsakliga alternativ, och vilket som passar beror på hundens storlek, biltyp och preferenser:

1. Transportbur


Den gyllene standarden för många. En hundbur (gärna en som är krocktestad) placerad i bagageutrymmet är ofta det säkraste sättet. Buren ska vara ordentligt fastsurrad eller kilad mot baksätet så den inte kan röra sig vid en smäll. Fördelar: hunden har en egen skyddad zon, den riskerar inte att kastas runt i kupén, och du slipper att den stör föraren.

Bra burar, t.ex. av aluminium eller stål, deformeras kontrollerat vid krock och skyddar hunden likt en krockbur. Nackdelar: tar plats (speciellt för stora hundar), kan bli varmt om ventilationen är dålig, och vissa hundar gillar inte att bli instängda. Se till att välja rätt storlek (hund ska kunna stå och vända sig). För små hundar finns även mjuka tygburar, men de ger inget skydd i krock – de funkar mer som mysplats vid lugn körning.

2. Hundsele/bilbälte


En särskild hundsäkerhetssele som du sätter på hunden och som sedan fästs i bilens bälteslås eller runt bältet. Dessa selar fördelar kraften vid en krock och hindrar hunden från att flyga iväg. De är bra om du har en sedanbil utan stort bagage, eller om hunden gärna sitter på sätet. Tänk på: köp en krocktestad sele.

Många billiga selar håller tyvärr inte för belastningen vid en olycka. Sök t.ex. på selar som är godkända av TÜV eller som klarat tester (det finns tester från bl.a. Folksam och ADAC på hundselar). Fäst alltid selen i baksätet (helst mittplatsen med bilbältet där, eller ena sidan). Förankra den kort – hunden ska kunna sitta/ligga bekvämt men inte ha så lång slack att den slår i stol framför vid en häftig bromsning.

Fördel: hunden kan se dig och känna sig mer delaktig än i en bur. Nackdel: vid en allvarlig krock är selen inte lika skyddande som en bur, och en stor tung hund i sele kan ändå skada passagerare i närheten om den kastas framåt (dock mycket mindre än om den vore helt lös).

3. Lastgaller/nät


Många kombis och SUV:ar har ett lastgaller mellan bagage och baksäte. Detta hindrar hunden från att hoppa in i kupén. Men i sig håller det inte hunden fast vid en krock – hunden kan kastas runt i bagageutrymmet och in i gallret med kraft. Därför används galler oftast i kombination med att man packar smart eller har en bur där bak. Galler är dock jättebra som komplement om du har stor hund och inget annat funkar – t.ex. en jättestor hund som inte får plats i bur, då kanske den ligger löst bakom galler. Men då bör du packa runt hunden för att begränsa rörelse (t.ex. specialgjorda krockkuddar eller bagageinredning). Kom ihåg: har du galler men utan bur/sele, se extra noga till att inga verktyg, väskor etc. ligger lösa där bak. Ett lastgaller ska vara stadigt (helst monterat i bilen, inte ett tryckmonterat som kan lossna).


Vilket alternativ är bäst?


Idealt: en krocksäker bur som är förankrad, placerad bakom ett lastgaller för ytterligare skydd mot bagage. Om bur ej möjligt, en bra sele i baksätet. Om hunden måste vara lös bakom galler, kör försiktigt och polstra gärna utrymmet.

Många bilentusiaster med hund investerar i burar från t.ex. MIM Safe eller Artfex som är krocktestade. Har du en kombi, mät bagaget och se om t.ex. en dubbelbur får plats om du har flera hundar. För mindre bilar/hundar: vissa spänner fast transportburen med bilbältet i baksätet – också en idé, men se då till att buren är väldigt robust (hårdplastburar för flyg funkar, men spänn ordentligt).

Oavsett metod, vänj hunden vid det i förväg. Träna att sitta i bur/sele i stillastående bil med belöningar, så blir det ingen chock sen (mer om åkträning i kommande avsnitt).

En säkerhetssele som denna ser till att hunden sitter fastspänd i sätet på ett säkert sätt och inte kastas fram vid en inbromsning. Se till att koppla selen till bilbältet enligt instruktion, och kontrollera att selen är ordentligt spänd utan slack.

Packa hundzonen – så lastar du säkert och bekvämt


När hunden följer med blir bilen lite av ett flyttlass. Du har kanske bur, matskålar, leksaker, bur, selar, filt, kanske en transportväska – allt ska få plats. Här är tips för att packa bilen med hund i åtanke:

  • Tunga grejer längst ner, framåt: Detta är en generell packregel men tål att upprepas. Om hunden sitter i bagaget, placera resväskor, verktygslådor och annat tungt lågt och an mot ryggstödet. Då riskerar de inte att flyga och de hjälper hindra hunden från att kastas framåt också. Lägg aldrig tung packning ovanpå buren eller så att det kan ramla över hunden.
  • Skydda interiören: Hundar med leriga tassar eller som dreglar kan lämna spår. Lägg en gummimatta eller plastskydd i bagaget under buren/filten – underlättar rengöring. För baksätet finns sätesöverdrag (vattentäta eller slitstarka tygskydd) som är guld värda om vovven sitter på säte. De skyddar mot både smuts och riv från klor. Glöm inte dörrsidor om hunden kan komma åt dem – det finns skydd man hänger över kanten så inte klorna repar dörrpanelerna.
  • Hundens “område”: Se till att hunden har en bekväm liggplats. I en bur – lägg in en mjuk dyna eller den favoritfilt som doftar hemma, det lugnar hunden. På sätet med sele – använd en särskild hundbilbädd eller åtminstone filtar så hunden får en definierad plats att ligga på. Att ha något bekant med doft av matte/husse kan minska stress.
  • Säkra tillbehör: Har du med en vattenskål, matsäck till hunden, koppel, leksaker – ge dem fasta platser. En spillsäker vattenskål kan fästas med kardborre på mattan i bagaget eller kilas i ett hörn. Häng kopplet på en krok eller ha det i en ficka så det inte trasslar in sig i hunden. Leksaker kan studsa runt – ta ut pipbollen ur buren under färd om hunden ändå inte leker, ge den bara när ni stannat.
  • Ingen hund på hatthyllan! Kan låta självklart, men det förekommer att småhundar får sitta uppe vid bakrutan. Utöver att det blir en projektil vid krock, kan hunden bli överhettad där. Alltid bättre att den är längre ner.
  • Grind eller nät vid öppning: Om du har kombi, överväg att installera en extra grind i bagaget (finns bur-grindar som kan sättas vid luckan). Då kan du öppna bakluckan utan att hunden kan smita ut på vägen – tryggt vid pauser längs vägkanten. Annars, håll alltid koppel på hunden innan du öppnar.
  • Packa hundens nödbagage: Helst lättåtkomligt: bajspåsar, lite hushållspapper, en extra koppel om ett går sönder, kanske första förband för hund (tänk tass-sår etc). Allt i en liten väska som du kan nå snabbt. Förvara detta där du når det utan att gräva under massa annat – t.ex. vid sidan i bagaget eller under ett säte.

Kort sagt, tänk dig en krock i 50 km/h när du packar: vad händer med alla prylar? Packa så att hunden inte träffas av grejer eller själv far på grejer. Samtidigt vill du att hunden ska ha det mysigt – filt, favoritleksak (kanske ett tuggben att roa sig med) och bra sikt om den gillar det.

Ett smart knep är att öva att packa allt innan långa resan. Du vill inte stå stressad morgonen ni ska iväg och inse att buren inte får plats med barnvagnen också. Testa och om det blir trångt, överväg takbox för övrig packning så hunden har sitt space.

Temperatur & ventilation – undvik dödsfällan


Hundar är känsliga för värme. Deras sätt att svettas är begränsat (de flämtar för att kyla sig), så en varm bil är en dödsfälla för en hund. Samtidigt vill vi inte att de fryser på vintern heller. Här kommer råd kring temperatur:

  • Lämna aldrig hunden i varm bil: Som lagen säger – inte om det riskerar var över +25 °C. T.o.m. vid +15 °C ute en solig dag kan innetemperaturen klättra över 25 på kort tid. Om du måste lämna hunden en kort stund (inom de tillåtna 3 tim och temperaturgränserna): Parkera i skugga, lämna alla fönster på glänt, ställ en skål vatten. Bäst är om två personer reser ihop så en kan stanna med hunden vid ärenden.
  • Övervaka temperaturen: Det finns idag appar och sensorer där du kan se bilens innetemp i mobilen. Tesla har t.ex. "Dog mode" som håller AC på och visar en skylt på skärmen att hunden har det bra. Om din bil inte har sånt, fundera på att köpa en liten digital termometer att ha i bilen – så kan du snabbt kolla hur varmt/kallt det är.
  • Ventilation under färd: Hunden mår oftast bra av att det är lite svalare än vad du själv föredrar. Kyl ner kupén innan ni hämtar hunden. Låt AC:n vara på men rikta inte fläkten direkt på hundens ansikte – indirekt sval luft är bäst. En kupéfläkt kan vara bra i bagaget om luften står still där – det finns 12V-fläktar man kan klämma fast för att cirkulera luften.
  • Solskydd: Fäst solskyddsfilmer eller sugpropps-skydd på rutorna intill hunden. Det håller ute mycket av värmen och gör att hunden inte behöver ligga i gassande sol. Ett lakan över buren kan fungera som provisoriskt solskydd om solen står på från en vinkel.
  • Kall väderlek: På vintern, se till att det inte blir för kallt bak i bilen. Om du har kupévärmare, dra igång den en stund innan så det är behagligt. En del lägger in en isolerande matta under hundens bädd för att golvet kan vara kallt. Men samtidigt: hundar tål kyla generellt bättre än värme, spec med päls. Hellre lite svalare än överhettat. Om du har en frusen ras (korthårig, liten) kan en tunn hundjacka under resan göra den mer bekväm om bilen är sval.
  • Lämna inte hunden själv i bilen i onödan: Om ni tar paus, antingen ha med hunden ut eller om det är säkert väder lämna kort. Tre timmar är max enligt reglerna, men personligen skulle jag aldrig lämna min hund så länge ensam i bilen – dels kan temp ändras, dels kan hunden stressa upp sig.
  • Silverduk: Ett proffstips för varma dagar – ha en silverduk (reflekterande räddningsfilt eller speciell bilsilverduk) som du kan täcka bilen med vid stopp. Det kan sänka tempen inuti rejält. Fortfarande krävs uppsikt dock.
  • Var uppmärksam på tecken på överhettning: Flämtar hunden ovanligt mycket, dreglar, verkar orolig eller väldigt slö? Stanna direkt, få ut hunden i skugga och ge vatten. Värmeslag är livshotande. Samma åt andra hållet: om den huttrar och är iskall om öronen kanske AC:n är onödigt kall.

Kom ihåg: en hund tolererar hellre lite kyla än för mycket värme. Så ha hellre bilen som en sval oas än en bastu. De flesta hundar är glada så länge de inte kokar. En bra tumregel är att försöka hålla kupén < 20 °C under resan en sommardag, och > 10 °C vintertid (grovt uppskattat – olika raser har olika behov).

Åksjuka & stress – få en lugn hund under resan


Precis som människor kan hundar bli åksjuka och stressade av bilfärd. Vissa hundar älskar bilresor från dag ett, andra darrar så fort motorn startar. Här är hur du kan hjälpa din hund att må bra i bilen:

  • Träna gradvis: Om din hund är ovan eller orolig i bil – vänj den steg för steg. Börja med att bara sitta i den parkerade bilen tillsammans med hunden, ge godis och beröm. Nästa gång, starta motorn men kör ingenstans. Sedan ta en mycket kort tur runt kvarteret, öka successivt. Koppla ihop bilåkning med något positivt (åka till skogen, till en kompis hund etc). Undvik att första resorna alltid går till veterinären... då får bilen dåligt rykte i hundens värld.
  • Ingen mat strax innan: Precis som med människor kan en hund med full mage lättare bli illamående. Undvik att ge hunden en stor måltid precis innan avresa. Lite smågodis eller ben under färd är okej om den tål det, men inga stora portioner mat förrän ni pausar.
  • Håll kupén sval och luftig: Åksjuka hundar mår bättre om det inte är varmt och kvavt. Så se till att ventilationen är god (som vi gått igenom). En hund som mår illa tenderar också att hässja (flåsa) mer, vilket höjer luftfuktigheten – så fläkt/AC hjälper.
  • Mörkläggning mot illamående: En del hundar blir mindre åksjuka om de inte ser ut genom fönstren. Om hunden åker i bur, prova att täcka burens sidor med en filt så att det inte flimrar förbi en massa synintryck. Att ligga i ett mörkt krypin kan lugna. Men se till att filt inte hindrar luftflödet.
  • Paus och frisk luft: Precis som för oss hjälper det en åksjuk hund att få komma ut och andas. Stanna så fort du märker orostendenser – hunden kanske slickar sig om munnen, gnyr eller verkar vill hoppa ner från sätet. En kort promenad ute kan rädda situationen. Ta med vatten att erbjuda i pausen.
  • Åksjukemedel: Det finns numera läkemedel för hundar mot illamående. T.ex. receptbelagda tabletter från veterinär (maropitant, säljs under namn Cerenia, är vanligt) – de är mycket effektiva om hunden verkligen lider av åksjuka, men kräver veterinärkontakt. För mildare fall kan man prova receptfria tillskott: det finns naturliga åksjuketabletter på djuraffär med ingefära och B6-vitamin som vissa säger hjälper. Pheromon-spray (Adaptil) i bilen kan lugna stressade hundar (imiterar doft från tikens mjölk). Ge aldrig humanmedicin (som Postafen) till hund utan att rådfråga veterinär – doserna skiljer och fel dos kan göra hunden dåsig eller värre.
  • ”Må bra-kit” i bilen: Ha en rulle hushållspapper, plastpåsar, samt kanske några våtservetter anpassade för djur med ifall hunden kräks eller dreglar mycket. Då kan du snabbt städa upp för att inte lukten ska trigga mer illamående. Ha även med hundens favoritgosedjur eller en tuggfavorit – något som kan distrahera och lugna nerverna.
  • Motion innan resan: En trött hund är ofta lugnare i bilen. Om möjligt, ta en längre promenad eller lekstund innan ni åker iväg. Då kanske voffsingen sover större delen av resan. Men inte så hård aktivitet att hunden blir överhettad förstås.
  • Sittplacering: Vissa hundar mår bättre framme i passagerarsätet (fastspänd i sele) – kan vara att de känner mindre rörelse där eller gillar att se dig. OBS: Airbagen måste i så fall vara avstängd för passagerarsätet om hunden sitter fram. Andra hundar mår bäst i bur i bagaget där de slipper se ut mycket. Testa vad som verkar ge minst illamående – det kan variera per individ.

Stress är ett kapitel för sig. En del hundar stressflämtar inte för att de mår illa, utan för att de är oroliga. Då är nyckeln att göra bilåkning så vardagligt som möjligt. Kör mycket korta och lugna turer ofta. Överös med lugn beröm när hunden är tyst och fin i bilen. Undvik att höja rösten eller skälla om den gnäller – det spär på stress. Belöna istället när den är lugn ens några sekunder.

Slutligen: Stressa inte du heller. Hundar speglar vår sinnesstämning. Andas lugnt, ha kanske lite avslappnande musik på (vissa hundar gillar klassisk musik eller speciella “Dog relax”-listor på Spotify!). Ta det piano på vägen – ryckig körning kan stressa och åksjuka hunden mer, så mjuka gas- och bromsrörelser.

Rastningsstrategi – planerade pauser för din hund


Att köra flera timmar i sträck är inte bra för hunden (och inte för dig heller). Planera in regelbundna raststopp, ungefär var 2–3 timme som tumregel, även om lagen kräver minst var 6:e timme. Så här kan du lägga upp det:

  • Innan resan: Kissa hunden precis innan ni hoppar in i bilen. En hund som nyss tömt sig är lugnare och minskar risken för olyckor.
  • Under resan – ungefär var 2–3 timme: Stanna på en lämplig plats, gärna en hundvänlig rastplats. Kolla gärna i förväg vart det finns bra stopp: vissa rastplatser längs motorvägar har inhägnade hundrastgårdar eller åtminstone stora grönområden. Det finns t.o.m. appar och webbplatser (t.ex. vissa hundforum) där folk tipsar om bra ställen att rasta hund längs vägar.
  • Flexikoppel + reflexväst: Ha ett flexikoppel (utdragbart rullkoppel) eller långlina med på resan. På en rastplats kan hunden då få lite extra rörelsefrihet att springa runt och nosa medan du ändå har kontroll. Var försiktig med flexi nära trafiken – lås det kort om ni är nära bilar. Och använd alltid reflexväst/reflexsele på hunden om det är mörkt eller skymning vid paus – ni vill synas ordentligt för bilar.
  • Aktivera under pausen: Låt hunden göra sina behov, men också få utlopp för energi. Kasta lite boll om ytan tillåter, träna några lydnadsövningar för hjärngympa, eller bara låt den sniffa runt fritt. Mental stimulans tröttar ut minst lika mycket som fysisk – låt hunden nosa i gräset och läsa “dagstidningen” (dvs dofterna från andra djur), det gör den nöjd och lugn inför nästa etapp.
  • Erbjud vatten: Vid varje stopp, ge friskt vatten. Ha en rese-vattenskål (det finns hopfällbara silikonmodeller som är superpraktiska). Även om det inte är jättevarmt behöver hundar dricka regelbundet. Dock, om hunden lätt blir åksjuk, låt den dricka små mängder i taget.
  • Ingen lös hund nära väg: Även om din hund är lydig, släpp den aldrig lös vid rastplats längs motorväg eller trafikerad väg. Det händer tyvärr olyckor varje år när hundar blir rädda av något ljud och rusar till skogs eller ut på vägen. Håll kopplet på, eller var i en tydligt inhägnad zon.
  • Kombinera med laddstopp: Om du kör elbil, försök tajma hundens pauser med dina laddpauser. Leta efter laddstationer nära grönområden så kan hunden rastas medan bilen laddar. Win-win.
  • Ta en längre paus för mat: Om ni kör riktigt långt (över 6 timmar), planera in en ordentlig paus mitt på dagen, 30-60 minuter. Hunden kan få sin mat (om det är mattid, helst med viss marginal till nästa bilfärd om den lätt blir illamående). Ni kan alla äta och vila. Kanske hitta en hundvänlig restaurang eller café på vägen? Allt fler ställen tillåter hund på uteserveringen.
  • Undvik hetta vid stopp: Lämna inte hunden i bilen när ni rastar er själva (t.ex. går in på toa eller köper mat) om det är varmt ute. Ta med hunden, eller om ni är flera – låt en stanna ute med hunden. Kom ihåg +25 °C-regeln.

Genom att se till att hunden får sina pauser undviker du också många problem som gnällighet, stress och olyckor i bilen. En hund som fått springa av sig och kissa är mer benägen att sova nöjt nästa par timmar.

Försök tänka att resan är en del av upplevelsen – lägg hellre till en extra paus och kom fram lite senare än att skynda för mycket och få en åksjuk eller stressad hund. Ni alla kommer fram gladare om pauserna varit trevliga.

Internationella resor – utlandsäventyr med hund


Ska du över gränsen med din fyrbenta vän? Då tillkommer några viktiga saker att ha koll på:

  • EU-pass för sällskapsdjur: Hunden måste ha ett EU-husdjurspass om ni ska resa utanför Sverige (inom EU eller tillbaka in i EU). Det utfärdas av veterinär och intygar ägaruppgifter, hundens ID-märkning och vaccinationer. Se till att hunden är chipmärkt – det är ett krav för att passet ska gälla.
  • Rabiesvaccination: Obligatoriskt för resa utanför Sverige (undantaget Norge, men behövs för de flesta EU-länder). Hunden måste vara rabiesvaccinerad minst 21 dagar före utresan. Kolla att vaccinationen är giltig (de håller i 3 år efter grundvaccination). Utan rabiesintyg blir ni stoppade vid gränsen.
  • Avmaskning mot dvärgbandmask: Vissa länder kräver att hunden avmaskas mot rävens dvärgbandmask innan inresa. T.ex. Norge och Finland har krav på avmaskning 1–5 dygn innan man tar in hunden. Det måste göras hos veterinär som intygar i passet. Sverige själva slopade kravet 2012, men om du kommer tillbaka från t.ex. Storbritannien kan särskilda regler gälla. Kolla alltid Jordbruksverkets senaste info för varje land ni ska till eller passera.
  • Resa utanför EU: Då gäller landets importregler. Ofta krävs rabiesvaccin och ibland titertest (blodprov), samt kanske särskilda hälsointyg utfärdade inom kort tid före resan. Ibland karantänkrav (t.ex. Storbritannien förr, ej nu). Det är en djungel – börja kolla månader i förväg. En bra start är Jordbruksverkets resguide eller kontakta landets ambassad.
  • Färja med hund: Ska ni åka färja? Kolla rederiets regler i förväg. Ofta får hunden vistas på bildäck i bilen eller i en särskild kennel ombord (man får inte alltid stanna kvar med den på bildäck under överfarten). Vissa rederier erbjuder husdjursvänliga hytter (t.ex. Tallink Silja, Stena Line på vissa rutter). Kolla också kraven – vissa färjor kräver att hunden är i M3-godkänd bur om den ska ut ur bilen, dvs. en typ av transportbur som uppfyller ett visst mått/standard (detta kan variera, så läs på rederiets webb). Om hunden måste stanna i bilen: planera att rasta och vattna precis innan, och ha bilen parkerad i skugga på bildäck om möjligt. Och absolut, lämna inte hunden i en varm bil på en solig färja – välj nattfärja eller kylig tid om så.
  • Tull och intyg vid hemkomst: När ni kommer tillbaka till Sverige med hund ska ni anmäla er i tullen på gränsen. Detta för att de ska kunna kontrollera passet och vaccination (rabies). Samma om ni reser in i EU via annat land – anmäl er på röd fil och visa papperna.
  • Plan för nödsjukvård: Kolla upp kontaktuppgifter till veterinärer längs er rutt utomlands, utifall att. Och ha försäkringspapper till hands – de flesta svenska djurförsäkringar gäller i viss mån i EU, men kolla villkor. Ta med EU-kortet (för dig) också ifall du behöver vård och inte kan ta hand om hunden, så att situationen är täckt.

Sist men inte minst, kolla Jordbruksverkets hemsida innan utlandsresan för uppdaterade regler. Regler kan ändras och varierar för olika länder (ex. Storbritannien kräver särskilt bandmask-intyg igen från 2024?). Att vara ute i god tid med vaccinationer och intyg gör resan mycket mindre stressande.

En utlandsresa med hund kräver mer byråkrati, men det är det värt när man får dela upplevelserna med sin bästa vän på fyra ben även utanför Sverige.

Efter resan – ta hand om hund och utrustning


Väl framme eller hemma igen efter en lång bilfärd, glöm inte några saker att göra efter resan:

  • Rasta och checka hunden: Ge hunden en chans att rasta av ordentligt så fort som möjligt efter ankomst. Kolla samtidigt om den fått några små blessyrer: titta på tassarna – långa resor kan ge lite irritation mellan trampdynor, särskilt om det varit varmt (kanske behöver skölja av salt eller smuts). Kolla öronen – en del hundar kan få irritation eller “värmeutslag” på öronlapparna om de legat i drag eller tryckt mot något länge. Om ni rest i varmt klimat, se om huden har några utslag eller hotspots som behöver tas om hand.
  • Vatten och mat: Erbjud vatten och små portioner mat först om det varit skumpigt – vissa hundar kanske inte ätit normalt under resan och kan bli glupska. Ta det lite lugnt så de inte kastar i sig för mycket direkt.
  • Beröm och lek: Ge mycket kärlek när ni är framme! Hunden har varit tålmodig och förtjänar belöning. Kanske en leksession i trädgården eller en favoritgodbit. Detta förstärker att resa leder till något positivt, bra inför framtida turer.
  • Rengör utrustningen: Buren eller bilselen har kanske samlat smuts och hundhår. Plocka ur buren och skaka ur hår, torka av med milt rengöringsmedel. Många burdynor kan tvättas i maskin. Selen kan behöva svampas av (tänk på att salt från hundens saliv/svett kan sitta i den). Ett rent kit är trevligare nästa gång och håller längre.
  • Vädra och städa bilen: För din egen del – det kan lukta “hund” i bilen efter långresa. Öppna alla dörrar och vädra ut. Dammsug säten och golv från hundhår och smulor (om hunden tuggat ben etc). Torka av nosavtryck från rutorna. Passa på att kontrollera att inget dreglat sig in i bilbälteslåsen eller att ingen olycka hänt på något skydd som behöver saneras.
  • Underhåll av säkerhetsutrustning: Kolla att gallret eller burfästena inte har lossnat eller skruvar skakat ut. En runda med skruvmejseln på burens fästen kan vara bra om ni kört på skakiga vägar. Samma med lastgaller – sitter det som det ska fortfarande? Titta på selen om den slitits eller om spännen spruckit (osannolikt, men bra att vara noggrann). Byt ut eller reparera innan nästa resa om något gått sönder.
  • Reflektion: Fundera över vad som funkade bra och mindre bra under resan. Behöver du skaffa en bättre bur? Eller var hunden kanske för varm – kanske investera i en 12V-fläkt? Lärdomar gör nästa resa ännu smidigare.

Och viktigast: Njut av att ni fixade det! En resa med hund kräver lite extra planering, men belöningen är sällskapet man får. Med hundens glada svansviftningar vid er sida har ni förhoppningsvis haft en trygg och trivsam bilfärd. Klappa om din kompis och ta en välförtjänt vila båda två.

Sammanfattning


Att resa med hund i bilen kan sammanfattas i några nyckelprinciper: säkerhet, komfort och planering. Vi har sett att lagen kräver att hunden är ordentligt säkrad – antingen i bur, sele eller bakom galler – och att man tar hänsyn till temperatur och raster (max 3 timmar i stillastående bil, minst var 6:e timmes paus för rastning).

Vi har gått igenom hur du väljer mellan bur, sele eller galler utifrån din hund och bil, och betonat att krocktestade produkter är att föredra.

Du har fått tips på hur du packar hundens utrymme säkert (tunga saker lågt, skydda mot lösa föremål) och gör det bekvämt med filtar och bekanta saker.

Vi betonade riskerna med värme och kyla – aldrig lämna hunden i varm bil, använd solskydd och ventilation, samt håll koll på temperaturen.

Mot åksjuka och stress föreslog vi gradvis träning, svala förhållanden, pauser och eventuella hjälpmedel som receptfria tillskott eller feromoner. Rastningsstrategin betonade pauser var 2–3 timme, flexikoppel för motion och vatten vid varje stopp.

För utlandsresor listade vi pass, rabiesvaccin, avmaskningskrav (Norge/Finland bl.a.) och att kolla Jordbruksverket för uppdaterade regler. Slutligen tog vi upp efter-resan-rutiner som rengöring av bur/sele, koll av tassar & öron och underhåll av utrustningen.
Med dessa råd kan du känna dig trygg i att uppfylla de svenska lagkraven samtidigt som du ser till att bilresan blir trygg och trivsam för både hund och förare.

Kör försiktigt och klappa vovven från oss!

Inlägget uppdaterades senast 26 september 2025
Bli först med det senaste!
Få nyheter, tips och erbjudanden om elbilar och laddhybrider direkt till din inkorg.
Läs mer om hur Carla hanterar dina personuppgifter

Köp en elbil eller laddhybrid

Med elbil eller laddhybrid betalar en mycket låg fordonsskatt!