Lista: Laddhybrider med dragkrok

Köpguide
19 maj 2025
|
3 min

Laddhybrider, även kända som plug-in hybrider (PHEV), erbjuder en perfekt kombination av elektrisk körning och förbränningsmotor, vilket gör dem till ett utmärkt val för både korta och långa resor. För de som behöver extra lastkapacitet, som exempelvis för att dra släp eller husvagnar, är det avgörande att välja en laddhybrid som är utrustad med dragkrok. I denna artikel ger vi en översikt över några av de bästa laddhybriderna på marknaden med dragkrok och deras dragvikt.

Fördelar med en laddhybrid med dragkrok

  1. Lång räckvidd: Laddhybrider erbjuder längre räckvidd än renodlade elbilar eftersom de också har en bensin- eller dieselmotor, vilket gör dem idealiska för dig som behöver dra släp eller husvagn även under längre resor.
  2. Bättre prestanda vid tung last: En laddhybrid med dragkrok är perfekt för användare som behöver transportera tunga laster eller köra med släp, utan att behöva kompromissa med drivsystemets effektivitet.

Vilka faktorer bör du tänka på när du köper en begagnad laddhybrid med dragkrok?

  • Dragkapacitet: Kontrollera alltid bilens maximala dragkapacitet, särskilt om du planerar att dra ett släp eller annan tung last. Detta kan variera beroende på bilmodell och konfiguration.
  • Kompatibilitet med dragkrok: Inte alla laddhybrider kommer med dragkrok som standard. Se till att den specifika bilen du överväger att köpa har dragkrok eller kan få den eftermonterad.

Laddhybrider med dragkrok: Modeller och dragkapacitet


Här är en sammanfattning av några av de mest populära laddhybriderna som erbjuder dragkrok:

Märke och Modell
Max. dragkapacitet (bromsad)
Audi
Audi A3 Sportback e-tron (8V)
1,400 kg
Audi A3 Sportback TFSI e (8Y)
1,600 kg
Audi Q3 45 TFSI e
1,700 kg
Audi Q5 50/55 TFSI e
1,750 kg
Audi Q7 e-tron quattro (Diesel)
3,500 kg
Audi Q7 60 TFSI e quattro
3,500 kg
Audi Q8 60 TFSI e quattro
3,500 kg
Audi A6 50/55 TFSI e (sedan/Avant)
2,000 kg
Audi A7 55 TFSI e Sportback
~2,000 kg
Audi A8 60 TFSI e quattro
2,300 kg
BMW
BMW 225xe Active Tourer
1,400 kg
BMW 225e/230e Active Tourer
1,400 kg
BMW X1 xDrive25e/30e
1,700 kg
BMW X3 xDrive30e
2,000 kg
BMW X5 xDrive45e/50e
2,700 kg
BMW 330e Sedan/Touring
1,500 kg
BMW 530e Sedan/Touring
1,700 kg
BMW 545e xDrive (G30)
2,000 kg
BMW 745e xDrive
2,100 kg
Citroën
Citroën C5 Aircross Hybrid
1,300 kg
Citroën C5 X Hybrid
1,350 kg
DS
DS 4 E-Tense 225
1,400 kg
DS 7 Crossback E-Tense 4×4
1,200 kg
DS 7 Crossback E-Tense 225
1,275 kg
DS 9 E-Tense 225
1,300 kg
Ford
Ford Kuga/Escape PHEV
1,200–1,500 kg
Ford Explorer Plug-in Hybrid
2,500 kg
Ford Transit Custom PHEV
2,300 kg
Hyundai
Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
1,350 kg
Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid
1,350 kg
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
750 kg
Jaguar
Jaguar E-Pace P300e AWD
1,600 kg
Jaguar F-Pace P400e AWD
2,000 kg
Jeep
Jeep Renegade 4xe
1,150 kg
Jeep Compass 4xe
1,250 kg
Jeep Wrangler 4xe
1,587 kg
Jeep Grand Cherokee 4xe
2,332 kg
Kia
Kia Ceed Sportwagon PHEV
1,300 kg
Kia XCeed PHEV
1,300 kg
Kia Niro Plug-in Hybrid
1,300 kg
Kia Sportage PHEV
~1,200 kg
Kia Sorento PHEV
1,500 kg
Land Rover
Land Rover Defender P400e
3,500 kg
Land Rover Discovery Sport P300e
1,600 kg
Range Rover
Range Rover Evoque P300e
1,600 kg
Range Rover Velar P400e
2,000 kg
Range Rover Sport PHEV (P400e/P440e)
3,000 kg
Range Rover PHEV (L405/L460)
2,500 kg
Lexus
Lexus NX 450h+ AWD
1,500 kg
Lexus RX 450h+
2,000 kg
Lynk & Co
Lynk & Co 01 PHEV
1,800 kg
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 250e (Hatch/Sedan)
1,600 kg
Mercedes-Benz B 250e
1,600 kg
Mercedes-Benz C 300e/300de/400e
1,800 kg
Mercedes-Benz E 300e/300de
2,100 kg
Mercedes-Benz S 560e / S 580e
2,100 kg
Mercedes-Benz GLA 250e
1,800 kg
Mercedes-Benz GLC 300e/300de
2,000 kg
Mercedes-Benz GLC 400e
2,000 kg
Mercedes-Benz GLE 350de
2,700 kg
Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV
1,500 kg
Opel
Opel/Vauxhall Grandland X Hybrid
1,250 kg
Opel/Vauxhall Astra Sports Tourer PHEV
~1,450 kg
Peugeot
Peugeot 3008 Hybrid4 (AWD)
1,250 kg
Peugeot 3008 Hybrid (FWD)
1,200 kg
Peugeot 308/308 SW Hybrid
1,400–1,450 kg
Peugeot 508/508 SW Hybrid
~1,300 kg
Peugeot 508 PSE (360 AWD)
~1,300 kg
Polestar
Polestar 1 (Electric Performance Hybrid)
1,500 kg
SEAT
SEAT Leon e-Hybrid
1,500–1,700 kg
Škoda
Škoda Octavia iV (Liftback/Combi)
~1,500 kg
Škoda Superb iV (Liftback/Combi)
1,600 kg
Toyota
Toyota RAV4 Plug-in (Prime)
1,500 kg
Toyota Prius Plug-in Hybrid
≈750 kg
Volkswagen
Volkswagen Golf GTE / eHybrid
1,500 kg
Volkswagen Passat GTE (Sedan/Estate)
1,600 kg
Volkswagen Tiguan eHybrid
1,800 kg
Volkswagen Arteon eHybrid (Fastback/SB)
1,600 kg
Volkswagen Touareg R eHybrid
3,500 kg
Volvo
Volvo S60/V60 Recharge T8/T6
2,000 kg
Volvo S90/V90 Recharge T8
2,100 kg
Volvo XC40 Recharge T5/T4
1,800 kg
Volvo XC60 Recharge T8/T6
2,250 kg
Volvo XC90 T8 Twin Engine/Recharge
2,400 kg


Slutsats


Laddhybrider med dragkrok är ett utmärkt val för dem som behöver både miljövänlig körning och kapacitet att transportera tung last. Genom att välja en modell med dragkrok kan du både minska din miljöpåverkan och ha flexibiliteten att transportera det du behöver.
Inlägget uppdaterades senast 19 maj 2025
Bli först med det senaste!
Få nyheter, tips och erbjudanden om elbilar och laddhybrider direkt till din inkorg.
Läs mer om hur Carla hanterar dina personuppgifter

Våra laddhybrider till salu

Titta närmare på alla de elbilar och laddhybrider 
som just nu finns till försäljning. 
Kanske hittar du din nya drömbil redan idag?