Vad innebär nedstängningen av 2G-och 3G-nätet för din bil?

Nyheter
29 apr. 2025
|
10 min

Mobiloperatörerna i Sverige är i färd med att avveckla de gamla 2G- och 3G-näten. Detta teknikskifte påverkar många delar av samhället – inte minst bilbranschen​. Många moderna bilar är utrustade med uppkopplade tjänster som bygger på 2G/3G-teknik, exempelvis för nödsamtal (eCall) och olika fjärrfunktioner. När näten släcks ned kommer dessa funktioner att upphöra att fungera i berörda fordon​.

I denna artikel undersöker vi vilka bilmärken och modeller som drabbas mest, vilka bilfunktioner som är beroende av 2G/3G, samt vilka åtgärder och rekommendationer som finns. Vi redogör även för tidsplanen för de svenska operatörernas nedstängning av 2G och 3G.

Tidslinje: När stängs 2G och 3G-näten i Sverige?


Avvecklingen av 3G-näten pågår redan och samtliga större operatörer planerar att ha stängt sina 3G-nät senast vid slutet av 2025. När det gäller 2G-näten varierar tidplanen något mellan operatörerna:

  • Telia– Avvecklar 3G-nätet successivt fram till slutet av 2025, men har beslutat att hålla 2G-nätet igång ända till slutet av 2027​. Detta är en tvåårig förlängning jämfört med ursprunglig plan, för att ge mer tid för anpassning​.
  • Tele2– Avser stänga 3G-nätet helt den 1 december 2025. 2G-nätet hålls igång oförändrat fram tills 3G är nedstängt och planeras sedan avvecklas kring slutet av 2025​​.
  • Telenor– Har liknande plan som Tele2. Både 3G- och 2G-nätet avvecklas till slutet av 2025 enligt nuvarande planering.
  • Tre (3)– Har inget eget 2G-nät men fasar ut sitt 3G-nät senast 2025 i samband med satsning på 4G/5G​.

Efter 2025 kommer alltså 3G att vara helt nedsläckt i Sverige, och 2G kommer i praktiken bara finnas kvar via Telia fram till 2027. Post- och telestyrelsen (PTS) betonar att avvecklingen sker i en takt som ska ge användarna tid att upptäcka och åtgärda problem, och att täckningen efteråt ska vara lika bra eller bättre med 4G/5G​. Operatörerna ansvarar för att informera sina kunder om dessa förändringar​.

Bilfunktioner som är beroende av 2G/3G-nätet


Många av bilens uppkopplade funktioner från 2010-talet och tidigt 2020-tal använder 2G eller 3G för datakommunikation. När dessa nät försvinner påverkas bland annat:

  • eCall (automatiskt nödsamtal) – Ett lagstadgat system som vid en allvarlig olycka automatiskt ringer 112 (SOS Alarm) och skickar bilens position​. Från och med 31 mars 2018 måste alla nya bilmodeller i EU ha eCall installerat​. Idag bygger dock eCall-systemet på 2G/3G, så när näten stängs ned kan varken automatiska eller manuella SOS-larm från bilen kopplas upp. Detta drabbar särskilt bilar typgodkända efter 2018 som uppfyller lagkravet men saknar 4G-modul.
  • Fjärrstyrning via mobilapp – Många tillverkare erbjuder appar för att t.ex. starta motor- eller kupévärmare, låsa upp dörrar, tuta/blinka, se bränslenivå m.m. Dessa funktioner kräver datakommunikation mellan bilen och appen. Om bilen bara har 2G/3G-uppkoppling upphör all app-kommunikation när näten stängs. Exempel: att starta parkeringsvärmaren via telefonens app kommer inte längre vara möjligt utan 4G-anslutning​. Även fjärrlåsning, klimatanläggning på/av och liknande påverkas​.
  • Uppkopplade infotainment-tjänster – Bilar med inbyggda appar och onlinetjänster i mediasystemet kan förlora dessa. T.ex. realtidsuppdateringar i navigationstjänster, streamingtjänster som Spotify, väderprognoser i bilen, trafikinformation, Google-sökning i bilen etc. För äldre system som förlitade sig på 3G innebär nedstängningen att internetbaserade appar och uppdateringar inte längre fungerar.
  • Telematik och assistanstjänster – Tjänster som Volvo On Call, Audi Connect, Mercedes me m.fl. omfattar nödsamtal (SOS), assistansknapp (bCall) och ibland stöldspårning eller geofencing. Dessa tjänster påverkas direkt: Audi Connect Safety & Service kommer t.ex. helt sluta fungera i drabbade Audi-modeller, vilket innebär att både SOS-funktionen och bilens app-funktioner (som värmarstart) slås ut​​. Även bCall (väghjälp-knapp) och eventuella concierge- eller telematikdata upphör i bilar som tappar uppkoppling.
  • Fjärrdiagnostik och service– Vissa märken skickar fordonsdata (servicebehov, felkoder, position vid stöld) över mobilnätet till en server. Vid utebliven anslutning kan inte verkstäder eller fordonstillverkaren längre ta emot sådan information automatiskt från bilen.

Sammanfattningsvis kommer alla “uppkopplade biltjänster” som är begränsade till 2G/3G att upphöra, om det inte finns stöd för 4G i fordonet. I vissa fall finns det dock alternativa metoder: t.ex. på många bilar kan motorvärmare även startas med en dedikerad fjärrkontroll (nyckel), vilket fortfarande fungerar lokalt även om appen slutar fungera​.

Bilmärken och modeller som drabbas mest


Alla bilar påverkas inte i lika hög grad. Nyare bilar (från ca 2020 och framåt) har i regel 4G- eller 5G-kompatibla modem och klarar sig från den kommande nedstängningen av 2G- och 3G-nät. Men många populära bilmodeller från 2010-talet har endast 2G/3G-anslutning. Nedan presenterar vi en översikt per märke med vilka modeller/årsmodeller som berörs och vilka funktioner de förlorar.
Notera: Totalt uppskattas cirka 800 000 bilar i Sverige beröras av utfasningen av 2G/3G-näten​. Exakt vilka modeller som drabbas beror på om de har 4G-stöd, hur eCall-systemet är utformat i bilen, och vilka uppkopplade funktioner som finns​.


Mercedes-Benz


Berörda modeller

Nästan alla modeller t.o.m. juni 2018 (endast 3G-uppkoppling), exempelvis C-klass, E-klass, S-klass m.fl. av äldre generation.

Påverkade funktioner

eCall/SOS samt “Mercedes me” onlinetjänster upphör att fungera. Detta innebär bl.a. att nödsamtal inte kopplas upp och att app-funktioner som fjärrvärme, dörrlås etc. slutar fungera.

Lösningar eller rekommendationer

Ingen uppgradering möjlig enligt Mercedes. Ägarna får tyvärr klara sig utan dessa tjänster under bilens livstid. Mercedes ber om ursäkt och påpekar att beslutet ligger hos operatörerna.



Volvo


Berörda modeller

Äldre generationer utan Google Automotive (cirka modellår 2019 och tidigare), modeller på äldre P1/P2/P3-plattformar saknar uppdatering: t.ex. V40 (t.o.m. 2019), V50, S60/V60 (äldre), V70, S80, första gen XC60/XC90. Nyare SPA/CMA-bilar (t.ex. XC90, S/V90, XC60 gen2) har 2G/3G/4G-modem och berörs i varierande grad.

Påverkade funktioner

Volvo On Call-tjänster (SOS eCall/ACN, fjärrstart värmare, låsning, körjournal m.m.) slutar fungera på drabbade bilar. Även internetappar i Sensus infotainment (väder, streaming) tappar uppkoppling. Nödsamtal (SOS) och assistansknapp upphör i bilar som helt tappar nät.

Lösningar eller rekommendationer

Mjukvaruuppdatering kommer för flera modeller årsmodell ~2018–2019 som har 4G-hårdvara men saknar VoLTE. Uppdateringen aktiverar röstsamtal över 4G och säkrar eCall samt fjärrtjänster även efter 2G/3G-stopp. Volvo avråder från tredjepartslösningar.



Toyota


Berörda modeller

Flera modeller, inkl. tidiga nuvarande RAV4 och Corolla (årsmodeller ~2019–2020) samt många övriga från ca 2018–2022. Även helt nya Toyota (2023/24) har i dagsläget 2G/3G-baserad SOS-modul.

Påverkade funktioner

eCall/SOS samt Toyota’s “MyT” uppkopplade tjänster påverkas. Drabbade bilar kan tappa nödsamtal och fjärrstyrda tjänster (t.ex. bränslenivå via app, fjärrlåsning, klimatstart).

Lösningar eller rekommendationer

Ingen generell uppgradering tillgänglig ännu. Toyota Sverige bekräftar att alla uppkopplade tjänster i 2G/3G-bilar påverkas och att problemet gäller många modeller. Ägare uppmanas kontakta Toyota-återförsäljare för fordonspecifik info.



Volkswagen


Berörda modeller

Flera modeller tillverkade fram till 2020–2021 kan ha 3G-modem. (Exakta modeller varierar; omfattar bl.a. Golf, Passat, Tiguan m.fl. före senaste generation.)

Påverkade funktioner

We Connect / Car-Net-tjänster via app slutar fungera på dessa bilar. Även automatiska SOS-samtal (eCall) riskerar att slås ut om bilen saknar 4G. Komfortfunktioner som fjärrstart av parkeringsvärmare berörs, även om många VW har separat fjärrkontroll för värmaren.

Lösningar eller rekommendationer

Inga eftermonteringslösningar finns i nuläget. VW-gruppen har deklarerat att man inte har möjlighet att konvertera befintliga 3G-bilar till 4G-standard. Kunder med berörda bilar får använda alternativa sätt (t.ex. nyckelfjärr för värmare).



Audi


Berörda modeller

Modeller t.o.m. årsmodell 2020 utan 4G: A1, A3, Q3, Q5, A6, A7, A8, Q7, Q8 (upp till MY 2020). Samt A4 och A5 t.o.m. MY 2019.

Påverkade funktioner

Audi Connect-systemet slutar koppla upp. Det innebär att automatiska SOS-samtal vid allvarlig olycka inte går fram, och att bilens app-baserade funktioner (t.ex. fjärrstart av värmare, statusinfo) förloras.

Lösningar eller rekommendationer

Ingen uppgradering erbjuds för dessa modeller. Audi (via VW Group Sverige) har publicerat FAQ och informerar kunder, men i nuläget finns ingen teknisk efterhandslösning för att ge 4G-stöd åt äldre bilar.



BMW


Berörda modeller

Äldre modeller med 3G-uppkoppling (fram till ca 2016–2018). BMW införde relativt tidigt 4G, så berörda är främst bilar med första generationens ConnectedDrive.

Påverkade funktioner

BMW ConnectedDrive-tjänster (SOS, concierge, remote services, m.m.) i dessa bilar faller tillbaka på 2G när 3G försvinner.

Lösningar eller rekommendationer

BMW hävdar att alla digitala tjänster som funkade via 3G kommer fungera tillfredsställande även på 2G, så kunderna märker ingen skillnad – så länge 2G-nätet finns kvar. Ingen åtgärd krävs omedelbart – BMW:s 3G-bilar använder 2G fortsatt.



Ford


Berörda modeller

Inga 3G-endast bilar enligt Ford. Vissa äldre modeller hade dock enklare 2G-baserade moduler för t.ex. spårning eller fjärrstart. Nyare Ford med eCall eller FordPass/Connected har 4G från början.

Påverkade funktioner

Äldre uppkopplade funktioner (t.ex. enklare larm/spårning) som använt 2G i gamla Ford-modeller slutar fungera när 2G försvinner. Ej relevant för eCall – alla Ford med SOS-funktion har redan 4G.

Lösningar eller rekommendationer

Ingen officiell lösning för de få äldre 2G-enheterna. Ford betonar att eCall och moderna tjänster inte berörs då de har 4G.



Kia


Berörda modeller

Inga modeller påverkas. Kia har endast LTE (4G) i alla sina bilar som har inbyggd uppkoppling. (Kia introducerade uppkopplade tjänster först när 4G fanns att tillgå.)

Påverkade funktioner



Lösningar eller rekommendationer

Ingen påverkan. Kia bekräftar att de inte har några modeller alls som berörs av 2G/3G-nedläggningen.



Peugeot, Citroën, Opel


Berörda modeller

Äldre modeller före ca 2022. Fr.o.m. nyare modeller (nuvarande Peugeot 308/408, Citroën C4/C4 X/C5 X, Opel Astra m.fl.) har de 4G-moduler. Tidigare generationer (t.ex. Peugeot 3008, Opel Insignia etc. från slutet av 2010-talet) har 2G/3G.

Påverkade funktioner

Uppkopplade tjänster och eCall i äldre Peugeot/Citroën/Opel (utvecklade innan Stellantis införde 4G-standarden) kommer att tappa funktion. Det innebär förlust av SOS nödsamtal och t.ex. app-tjänster som status, navigationsuppdateringar, beroende på modell.

Lösningar eller rekommendationer

Eventuell uppgradering på gång: Den svenska generalagenten (KW Bruun) uppger att man undersöker en utbytesmodul som kunder ska kunna få installerad för att uppdatera bilen till nyare teknik. Exakt lösning är inte klar än, men det antyds att en eftermontering av 4G-modul kan bli möjlig för dessa märken.



Renault


Berörda modeller

Renault har ännu inte specificerat exakta modeller. Bilar typgodkända efter 2018 har eCall (2G/3G-baserat), och vissa äldre Renault-modeller med R-Link eller liknande telematik kan ha 2G/3G.

Påverkade funktioner

Troligen påverkas eCall i berörda Renault-bilar, samt eventuella tjänster som MyRenault/EasyLink-appar (fjärrfunktioner, navigation). Renault har inte pekat ut enskilda modellnamn men bekräftar att uppkopplade äldre system kan påverkas.

Lösningar eller rekommendationer

Avvaktar lösning: Renault följer utvecklingen land för land. Målet är att kunden inte ska drabbas, och där det behövs kommer uppdateringar att utföras, men för Sverige finns ingen klar plan ännu. Ägare rekommenderas hålla kontakt med Renault-verkstad för eventuella kommande uppgraderingar.



Nissan


Berörda modeller

Leaf (elbil) tom årsmodell 2016 samt skåpbilen NV-200 använder 2G för sina uppkopplade tjänster. Leaf MY17–18 och e-NV200 MY18 är däremot redan kompatibla med 4G.

Påverkade funktioner

NissanConnect-tjänster (t.ex. fjärrklimat, laddstatus, SOS) i äldre Leaf/NV200 fungerar endast så länge 2G-nätet är aktivt. När 2G stängs (senast 2025–27) tappar dessa bilar sin uppkoppling. Nyare årsmodeller (2017–2018) har 4G och påverkas inte.

Lösningar eller rekommendationer

Ingen retrofit annonserad för de äldsta elbilarna – de kommer tappa uppkopplingen när 2G försvinner. Nissan har dock säkerställt att modeller från ~2017 och framåt redan har 4G-stöd, så påverkan begränsas främst till första generationens Leaf.

Källa: Sammanställning baserad på uppgifter från respektive tillverkare​.

Konsekvenser för bilägare och bilbranschen


För berörda bilägare innebär 2G/3G-nedsläckningen att vissa funktioner i bilen helt upphör. Detta kan påverka bekvämlighet och i viss mån säkerhet (nödsamtal). Branschföreträdare uppskattar att hundratusentals svenska bilar mister sin uppkoppling. Exempelvis har Volvo Cars angett att 300 000 Volvo-bilar i Europa helt tappar kontakten med nätet inom kort​.

En viktig fråga har varit den lagstadgade eCall-funktionen och bilbesiktningen. Från maj 2023 ingår kontroll av eCall som ny punkt vid svensk kontrollbesiktning​. En bil som togs i bruk efter 31 mars 2018 ska ha fungerande eCall; annars får den anmärkning vid besiktning​. I värsta fall – om felet kvarstår och inte kan åtgärdas – riskerar bilen körförbud​. Riksförbundet M Sverige varnade i april 2024 för att många nyare bilar kan beläggas med körförbud som blir svåra att häva, då eCall inte längre kan fungera när näten släcks.

Bilbranschen och myndigheter arbetar dock för en pragmatisk lösning. Mobility Sweden (branschorganisation för biltillverkare i Sverige) har i dialog med Transportstyrelsen föreslagit att besiktningen tillfälligt upphör kontrollera eCall för äldre bilar som påverkas​. Transportstyrelsen har förståelse för problemet – ingen vill ge enskilda bilägare körförbud p.g.a. något de inte kan råda över​.

I april 2025 kom besked att besiktningsföretagen tills vidare inte kommer underkänna bilar enbart för inaktiv eCall, eftersom det är svårt att avgöra orsaken (nätbortfall vs. tekniskt fel) och om systemet är obligatoriskt på just den bilen​. Detta innebär att bilägare inte behöver oroa sig för omedelbara körförbud på grund av eCall-bortfall, åtminstone inte under en övergångsperiod.

Rekommendationer från biltillverkare och återförsäljare


Biltillverkarna informerar nu kunderna om situationen, ofta via sina svenska webbplatser och kundutskick. Flera generalagenter (Volkswagen Group, Toyota, Volvo m.fl.) har publicerat frågor & svar-sidor om 2G/3G-nedstängningen. Den generella inställningen från tillverkarna är att detta är ett externt beslut (taget av mobiloperatörerna) utanför deras kontroll​. Bilarna uppfyllde gällande standard vid produktion, men nu ändras förutsättningarna i efterhand​.

Till bilägare med uppkopplade bilar (särskilt årsmodell ca 2010–2020) rekommenderas:

  • Kontakta märkesåterförsäljare eller verkstad – För att få reda på om just din bil är berörd och i så fall vilka funktioner som påverkas. Återförsäljaren kan utifrån chassinummer/modellår avgöra om bilen har 4G- eller endast 3G-modul. Exempelvis råder Toyota sina kunder att kontakta återförsäljaren för sådan information​.
  • Håll dig uppdaterad – Följ information från din biltillverkare om eventuella mjukvaruuppdateringar eller kampanjer. Även mobiloperatörernas informationssidor kan vara relevanta för tidplaner​.
  • Planera för förändringar i användandet – Om du har använt app för att styra funktioner (lås, värmare etc.), var beredd på att behöva använda bilens nyckel eller inbyggda timer istället. Många komfortfunktioner kan fortfarande användas manuellt i bilen även utan uppkoppling.
  • Se över nödsystem – Kolla om din bil har ett nödsamtalssystem och om det visar några felindikatorer. Även om besiktningen mildrar kraven just nu, är det bra att vara medveten om att SOS-knappen kanske inte fungerar framöver. Vid olycka behöver man då ringa 112 via mobiltelefon.

Uppgraderingsmöjligheter och eftermontering


En nyckelfråga är om det går att uppgradera befintliga bilar för att fortsätta använda tjänsterna. Läget varierar mellan tillverkare:

  • Mjukvaruuppdateringar: Vissa bilar har redan 4G-hårdvara inbyggd men behöver ny programvara för att utnyttja den fullt ut. Detta är fallet för många Volvo-bilar från ca 2018–2019, där en uppdatering kommer aktivera 4G/VoLTE och säkra fortsatt funktion för eCall och Volvo On Call-tjänster​. Även andra märken kan släppa liknande uppdateringar om hårdvaran tillåter det.
  • Eftermontering av 4G-modul: För bilar som endast har 2G/3G-modul finns hopp hos vissa märken. Peugeot/Citroën/Opel (Stellantis) tittar på en utbytesmodul som verkstäderna kan installera i äldre bilar, så de får 4G-stöd​. Detaljerna är inte klara, men detta indikerar att en hårdvaruuppgradering kan erbjudas för vissa modeller.
  • Ingen lösning: Tyvärr har flera stora tillverkare aviserat att de inte kan erbjuda uppgraderingar. Mercedes-Benz säger rent ut att de inte har någon möjlighet att bygga om berörda bilar i efterhand​. Audi/VW-gruppen ger samma besked – ingen konvertering till 4G kommer att erbjudas för befintliga fordon som saknar det​. I dessa fall återstår endast att leva med att funktionerna försvinner.
  • Tredjepartslösningar: I Nordamerika har det förekommit tredjepartskit eller uppgraderingsprogram (t.ex. GM OnStar-moduler, eller eftermarknads-spårenheter med 4G). Men för europeiska bilar är sådana lösningar sällsynta och ofta inkompatibla med bilens system​. Volvo har exempelvis undersökt de hårdvarulösningar som fanns i USA men konstaterat att de inte fungerar i europeiska bilar. Generellt avråder tillverkarna från icke-auktoriserade ingrepp.

Sammanfattningsvis
: Om din bil tillhör en modell där tillverkaren annonserat en kommande uppdatering eller retrofit, bör du invänta och utnyttja den möjligheten. Om ingen lösning finns (eller om bilen är mycket gammal) får man räkna med att uppkopplingsfunktionerna upphör.

I sådana fall kan man behöva eftermontera fristående utrustning för vissa behov – t.ex. en fristående spårsändare om stöldspårning är önskad, eller en modern GPS puck för navigeringstjänster. Detta ersätter dock inte eCall; ett alternativ för nödsituationer kan vara att ha telefonen inom räckhåll och alltid kopplad till bilens handsfree för att kunna ringa 112 manuellt vid behov.

Slutsats


Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige får betydande implikationer för bilar, särskilt de som tillverkats under 2010-talet. Många uppkopplade bilfunktioner – från säkerhetssystem som eCall till bekvämlighetstjänster som fjärrstart via app – kommer att sluta fungera om bilen inte har stöd för nyare nätstandard. Flera stora bilmärken drabbas, däribland Mercedes-Benz (flertalet modeller före 2019), Volvo (äldre modeller utan senaste infotainment), Volkswagen/Audi (många modeller ≤ 2020) och Toyota. Vissa märken, som Kia, klarar sig helt undan då de tidigt gick över till 4G, medan andra som Mercedes saknar lösningar för hundratusentals befintliga bilar​.

Bilägare rekommenderas att informera sig om just sin bilmodell påverkas och vilka alternativ som finns. Återförsäljare och bilverkstäder står redo att hjälpa till med att identifiera berörda fordon och utföra uppgraderingar där de erbjuds​. Samtidigt har branschen och myndigheterna vidtagit åtgärder för att undvika orimliga konsekvenser – exempelvis kommer uteblivet eCall p.g.a. nätavveckling inte att medföra besiktningsunderkännande i närtid​.

Det pågående teknikskiftet belyser behovet av framtidssäkra lösningar i fordonsindustrin. Tillverkarna uppger att de i nya bilmodeller planerar för större flexibilitet inför kommande tekniksprång​, så att kritiska system inte ska bli obrukbara när telekominfrastrukturen uppdateras. Under de kommande åren fram till 2025–2027 kommer vi att se hur branschen hanterar övergången – vilka bilar som kan moderniseras och vilka som tappar sina uppkopplade funktioner för gott. Som bilägare är det viktigaste nu att vara medveten om förändringen, följa sin tillverkares rekommendationer och vidta de åtgärder som är möjliga för att säkerställa fortsatt funktionalitet och säkerhet på vägarna.
Inlägget uppdaterades senast 29 april 2025
Bli först med det senaste!
Få nyheter, tips och erbjudanden om elbilar och laddhybrider direkt till din inkorg.
Läs mer om hur Carla hanterar dina personuppgifter

Köp en lätt begagnad elbil- eller laddhybrid

Titta närmare på alla de elbilar och laddhybrider som just nu finns till försäljning. Kanske hittar du din nya drömbil redan idag?