Vad är servicekostnaden för elbil?
Underhåll
13 dec. 2022
|
7 min
Servicekostnader för elbilar kan variera mycket beroende på varumärke. Elmotorn är nästintill servicefri, men den måste in på service ibland. Vi på Carla har tagit reda på hur mycket du kan behöva lägga ut på service för några populära elbilar.
Räkna in servicekostnader för elbil
När du funderar på att köpa en elbil kan det vara bra att räkna in servicekostnader för elbil och vilket serviceintervall den har. Vanligast är att service genomförs efter 3 000 mil eller när det gått två år från senaste servicetillfället, vilket som inträffar först.
Nybils- och batterigarantierna kan också bli ogiltiga om du inte följer serviceintervallet för din elbil. Så det är värt att sköta servicen på sin elbil för att ha kvar garantierna, men också för ett bättre andrahandsvärde.
Vad är det för service på elbil
Servicekostnader för elbil är billigare jämfört med en konventionell bil. Dock så är det mest kontroller på en elbil, vilket gör att det kan tyckas som mycket pengar om bilen är frisk. Många kontrollpunkter känns också igen från den vanliga besiktningen, som är betydligt billigare än en regelrätt service.
Däremot görs vissa elbilsspecifika kontroller enbart på serviceverkstaden, som kontroll av laddporten och konditionstest av batteriet. Bromsarna är också en viktig anledning att lämna in elbilen på service för att få de kontrollerade så de inte börja kärva.
Olika elbilars servicekostnader varierar också, allt från 1 300-5 000 kronor. Mindre elbilar har en lägre servicekostnad, medan premiumbilar som Tesla ligger i ett högre prisspann.

Tesla Model X är dyrare att serva än andra varumärken. Den elbilens servicekostnader ligger runt 5 000 kronor, medan Tesla Model 3 servicekostnad ligger på 4 000-5 000 kronor.
Fördelen med Teslas modeller är att de inte har ett fast serviceintervall. Dessutom har de ingen koppling mellan service och garantierna. Däremot rekommenderas det att se över luftfiltret vartannat år.
Service för Polestar
Polestar ligger också i det dyrare segmentet bland elbilar. De har likt Tesla en fristående batterigaranti som inte är sammankopplad med service. Med Polestar 2 ingår dessutom 3 års originalservice upp till 5 000 mil, så det går att komma undan med en lägre servicekostnad de första åren med en elbil i premiumklassen.
Service för Volkswagens och Nissans elbilar
Volkswagen e-Up! är en elbil med billigare servicekostnad, det kostar runt 2 400-3 500 kronor för service. Serviceintervallet är vartannat år eller 3 000 mil. Nissan Leaf ligger i samma priskategori, det som skiljer dem åt är att Nissan ska servas varje år och där måste man följa serviceschemat för att garantierna ska vara giltiga.
Service för Kia e-Niro
En Kia e-Niro som är en lite större elbil men har en lägre servicekostnad, runt 800 kronor för den första samt tredje servicen, och drygt 2 000 kronor för den andra. Här är det också ett krav från tillverkaren att följa serviceintervallet på 1 500 mil eller ett år (vilket som inträffar först), för att nybils- och batterigarantin ska gälla.
Service för hybridbilar
Service för hybridbil är lite annorlunda för att den har en förbränningsmotor och en elmotor. Det är ett bra alternativ för dig som vill kunna nyttja räckvidden från ett elbilsbatteri och kraften från en förbränningsmotor.
En laddhybrid kräver en större service än en elbil, vilket innebär att servicekostnaden också blir högre. De flesta laddhybrider ligger i samma prisklass som bilar med enbart förbränningsmotor.
Elbilar är inte servicefria och det kan kännas som mycket pengar för den service man får till elbilen. Men jämfört med en bil med förbränningsmotor så kan det skilja några tusenlappar, där elbilen vinner med lägst servicekostnad.
Gör en smart bilaffär
Vare sig du vill köpa eller sälja en elbil är du välkommen till Carla - marknadsplatsen för begagnade elbilar och laddhybrider.
När du funderar på att köpa en elbil kan det vara bra att räkna in servicekostnader för elbil och vilket serviceintervall den har. Vanligast är att service genomförs efter 3 000 mil eller när det gått två år från senaste servicetillfället, vilket som inträffar först.
Nybils- och batterigarantierna kan också bli ogiltiga om du inte följer serviceintervallet för din elbil. Så det är värt att sköta servicen på sin elbil för att ha kvar garantierna, men också för ett bättre andrahandsvärde.
Vad är det för service på elbil
Servicekostnader för elbil är billigare jämfört med en konventionell bil. Dock så är det mest kontroller på en elbil, vilket gör att det kan tyckas som mycket pengar om bilen är frisk. Många kontrollpunkter känns också igen från den vanliga besiktningen, som är betydligt billigare än en regelrätt service.
Däremot görs vissa elbilsspecifika kontroller enbart på serviceverkstaden, som kontroll av laddporten och konditionstest av batteriet. Bromsarna är också en viktig anledning att lämna in elbilen på service för att få de kontrollerade så de inte börja kärva.
Olika elbilars servicekostnader varierar också, allt från 1 300-5 000 kronor. Mindre elbilar har en lägre servicekostnad, medan premiumbilar som Tesla ligger i ett högre prisspann.

Service för Tesla Model X och Model 3
Tesla Model X är dyrare att serva än andra varumärken. Den elbilens servicekostnader ligger runt 5 000 kronor, medan Tesla Model 3 servicekostnad ligger på 4 000-5 000 kronor.
Fördelen med Teslas modeller är att de inte har ett fast serviceintervall. Dessutom har de ingen koppling mellan service och garantierna. Däremot rekommenderas det att se över luftfiltret vartannat år.
Service för Polestar
Polestar ligger också i det dyrare segmentet bland elbilar. De har likt Tesla en fristående batterigaranti som inte är sammankopplad med service. Med Polestar 2 ingår dessutom 3 års originalservice upp till 5 000 mil, så det går att komma undan med en lägre servicekostnad de första åren med en elbil i premiumklassen.
Service för Volkswagens och Nissans elbilar
Volkswagen e-Up! är en elbil med billigare servicekostnad, det kostar runt 2 400-3 500 kronor för service. Serviceintervallet är vartannat år eller 3 000 mil. Nissan Leaf ligger i samma priskategori, det som skiljer dem åt är att Nissan ska servas varje år och där måste man följa serviceschemat för att garantierna ska vara giltiga.
Service för Kia e-Niro
En Kia e-Niro som är en lite större elbil men har en lägre servicekostnad, runt 800 kronor för den första samt tredje servicen, och drygt 2 000 kronor för den andra. Här är det också ett krav från tillverkaren att följa serviceintervallet på 1 500 mil eller ett år (vilket som inträffar först), för att nybils- och batterigarantin ska gälla.
Service för hybridbilar
Service för hybridbil är lite annorlunda för att den har en förbränningsmotor och en elmotor. Det är ett bra alternativ för dig som vill kunna nyttja räckvidden från ett elbilsbatteri och kraften från en förbränningsmotor.
En laddhybrid kräver en större service än en elbil, vilket innebär att servicekostnaden också blir högre. De flesta laddhybrider ligger i samma prisklass som bilar med enbart förbränningsmotor.
Elbilar är inte servicefria och det kan kännas som mycket pengar för den service man får till elbilen. Men jämfört med en bil med förbränningsmotor så kan det skilja några tusenlappar, där elbilen vinner med lägst servicekostnad.
Gör en smart bilaffär
Vare sig du vill köpa eller sälja en elbil är du välkommen till Carla - marknadsplatsen för begagnade elbilar och laddhybrider.
Inlägget uppdaterades senast 13 december 2022
Våra elbilar till salu
Titta närmare på alla de elbilar och laddhybrider
som just nu finns till försäljning.
Kanske hittar du din nya drömbil redan idag?
Läs också
Hur lång tid tar det att ladda en elbil?
Vad kul att du är intresserad av att veta mer om elbilsladdning! Eftersom elbilars
batteriprestanda varierar och kösituationen vid laddningsstationen kan se olika ut när
du behöver ladda din elbil, anges här ungefärliga laddningstider. Men det ger dig ändå
en bra överblick för hur lång tid det tar att ladda en elbil eller laddhybrid, beroende på laddningssätt.
Underhåll
18 nov. 2022
|
5 min
Att leva med elbil utan laddbox
De senaste åren har debatten kring räckvidd, och hur lätt eller svårt det är att äga en elbil, varit het i media. Är elbil ett bra val och är det enkelt att ladda elbil hemma? För att reda ut alla frågetecken valde vi att låta Marcus som bor i en lägenhet i centrala Stockholm leva med en Mazda MX-30 i tre veckors tid. Den elbil som för närvarande har kortast räckvidd på marknaden. Så här gick det!
Underhåll
01 nov. 2022
|
5 min